Як не стати жертвою шахраїв в мережі інтернет
Через пандемію коронавірусу все більше людей здійснюють покупки в інтернеті. Крім очевидних переваг, онлайн-покупки мають і свої підводні камені у вигляді шахрайства.
Найпоширеніші різновиди шахрайства в інтернеті:
• Фішинг
Це крадіжка персональних даних, наприклад логінів і паролів. Дані крадуть за допомогою масових розсилок нібито від імені банків і брендів, або просто в месенджерах соціальних мереж. В таких листах буде посилання на сайт, після переходу на який жертву обманом змусять ввести свої конфіденційні дані. Посилання на сайт, на який пропонують перейти потенційній жертві, буде схожий на посилання офіційного сайту банку або платформи онлайн-продажу, але з мінімальними змінами, наприклад зайвою літерою в адресі сайту. Жертва переходить за посиланням, залишає свої дані – і шахраї отримують доступ до її коштів.
• Махінації з інтернет-гаманцями
«Я забронюю за вами товар, але тільки після передоплати на картку», – класичний приклад спілкування шахрая з потенційною жертвою. Після того як покупець відправляє передоплату, «продавець» блокує користувача й не виходить на зв'язок. У підсумку ні грошей, ні товару.
• Шахрайство через електронну пошту
На e-mail приходить лист від якогось «адвоката» про те, що загинув далекий родич потенційної жертви, який залишив їй величезний спадок. Але щоб отримати щедрий подарунок, спочатку потрібно відправити кошти для оплати послуг адвоката або обслуговування банківського рахунку. Після переказу грошей «адвокат», звісно ж, зникає.
• «Липова» банківська картка
Потенційна жертва отримує нібито вигідну пропозицію: відкрити банківську картку з великим кредитним лімітом і мізерною кредитною ставкою. Усе, що потрібно, – лише невелика абонентська плата.
Як себе убезпечити:
Здійснювати онлайн-покупки потрібно тільки на перевірених сайтах і з допомогою післяплати. Також можна перевірити невідомий номер телефону, номер банківської картки або посилання з допомогою таких сайтів, як
• сервіс STOP FRAUD кіберполіції;
• сервіс Black List Асоціації ЄМА.
Національний банк України (НБУ) рекомендує користуватися віртуальною карткою для онлайн-покупок і перераховувати на неї тільки ту суму, яка є необхідною для купівлі, повідомляти тільки 16-значний номер банківської картки, тримати в секреті тризначний номер на звороті картки, коди банків і мобільних операторів, паролі в інтернет-банкінгу.
У OLX рекомендують звертати увагу на:
• ціну — вона має бути не набагато нижчою від ринкової вартості бажаного товару. Перш ніж вибирати, варто подивитися середню ціну на подібні пропозиції. Дуже спокусливі варіанти можуть бути сигналом про шахрайство;
• фото — вони мають відповідати опису й бути реальними, а не з фотобанку. Перевірити фото можна в пошуку зображень Google. Пошук не має видати безліч ідентичних фотографій;
• опис товару — якщо його немає або він частково чи повністю написаний латиницею або незрозумілими символами, таку пропозицію краще не розглядати.
Крім того, під час спілкування з продавцем важливо не переходити до сторонніх месенджерів, не переходити за невідомими посиланнями (навіть нібито для оплати) і ретельно перевіряти посилання в адресному рядку.
Що робити, якщо обдурили під час купівлі в інтернеті
Необхідно зателефонувати до банку, заблокувати свої картки та обліковий запис інтернет-банкінгу, повідомити про випадок шахрайства мобільному оператору та звернутися до поліції.
Поліція Станиці Луганської вкотре закликає громадян бути пильними та не піддаватися на провокації шахраїв!