Станично-Луганська селищна громада
Щастинський район, Луганська область
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Як євроінтеграція вплине на місцеве самоврядування в Україні

Дата: 07.04.2025 12:08
Кількість переглядів: 28

Фото без опису

70% законодавства ЄС має безпосередній вплив на місцевий розвиток в країнах-членах

Деякі політики ЄС є особливо складними для імплементації й стають великим викликом для громад. Так, наприклад, Реалізація Європейської зеленої угоди (European Green Deal) вимагає величезних інвестицій, близько 520 мільярдів євро у 2021-2030 роках. За приблизними підрахунками кожна з 27 країн-членів повинна інвестувати в середньому 19 мільярдів євро на рік на реалізацію цієї політики. За даними Європейського комітету регіонів, 8 з 10 євро на Зелену угоду витрачаються саме на місцевому рівні.

Важливі для місцевого самоврядування аспекти можуть бути практично в кожному розділі законодавства ЄС, яких є 34. Найбільш очевидний вплив на місцеве самоврядування мають такі розділи:

  • Розділ 5. Публічні закупівлі
  • Розділ 8. Політика щодо конкуренції
  • Розділ 11. Сільське господарство та розвиток сіл
  • Розділ 19. Соціальна політика та зайнятість
  • Розділ 20. Підприємництво та виробництво
  • Розділ 22. Регіональна політика та координація структурних інструментів
  • Розділ 23. Судочинство та основні права
  • Розділ 27. Довкілля і зміна клімату
  • Розділ 28. Захист споживачів та здоров'я

Водночас чим більш децентралізованою є країна і ширшими повноваженнями громад, тим вплив законодавства ЄС та місцевий рівень посилюється.

Вплив законодавства ЄС на місцевий рівень передбачає:

  • прямі вигоди від проєктів, що фінансуються ЄС в рамках політики згуртованості (22 розділ законодавства ЄС) та інших програм, в т.ч. покращення стандартів (наприклад, навколишнього середовища) та  покращення якості життя;
  • зменшення витрат на товари та послуги шляхом розширення доступу до ринку (або збільшення прозорості використання державних коштів) через запровадження стандартів ЄС щодо закупівель (розділ 5);

Водночас, євроінтеграція також означає:

  • збільшення витрат на відповідність європейським стандартам (або в разі недотримання вимог на розв'язання юридичних проблем та штрафи);
  • можливі затримки, збої в наданні послуг через збільшення бюрократичних процедур;
  • високі вимоги до публічної служби та покращення місцевих політик.

Про роль асоціацій

«Попри те, що громади мають беззаперечно велику роль в реалізації європейської політики, досвід країн, які йшли шляхом європейської інтеграції до України показує, що уряди держав-кандидатів схильні значно применшувати їх роль в процесі», - вважає старший радник SALAR International Девід Янг.

Так, більшості країн-кандидатів Південно-Східної Європи потребували кілька років для включення представників асоціацій місцевого самоврядування в переговорні групи по розділах законодавства ЄС, які мають особливий вплив на місцевий розвиток. До слова, такий самий виклик сьогодні стоїть і перед Україною. У сформованих наприкінці 2024 року переговорних групах за 6 кластерами немає представників ані місцевого самоврядування, ані відповідних асоціацій.

«Асоціації місцевого самоврядування мають вирішальну роль в лобіюванні інтересів місцевого самоврядування як в процесі перемовин, так і вже під час членства в ЄС. Здебільшого їх робота полягає не стільки в комунікації з інституціями ЄС, скільки  у співпраці із власним національним урядом», - говорить Девід Янг. 

Про ризики

Штрафи

Врахування думки місцевого самоврядування в процесі впровадження законодавства є важливим для забезпечення реалістичності виконань зобов'язань в процесі перемовин про вступ та закладення необхідних винятків в разі пред'явлення достатньої аргументації. Невиконання країною - членом вимог європейського законодавства призводить до штрафних санкцій за рішенням Суду справедливості Європейського союзу.

Яскравим прикладом цього є досвід Румунії із виконанням вимог із закриттям полігонів твердих побутових відходів. Відповідно до Угоди про приєднання Румунії до ЄС, було узгоджено виняток для 101 полігону твердих побутових відходів, для закриття яких було встановлено подовжений термін 10 років. У 2018 році Суд справедливості ЄС наклав штраф на Румунію у обсязі 1,5 млн євро + 500 євро в день за кожен не закритий полігон. Станом на дату вироку в Румунії таких полігонів залишалося 31.

З огляду на те, що судові позови між ЄС та країнами-членами є типовою практикою, дуже важливо використати час передбачений умовами договору та інвестиції ЄС для того, щоб найкращим чином модернізувати саме ті сфери, в яких країна має зобов'язання перед ЄС.

Рецентралізації

Також, якщо невиконання зобов'язань країни  пов'язана з неспроможністю місцевого самоврядування дотримуватися вимог закону, це може посилювати тенденції до повторної централізації влади в країні-члені.

Нездатність абсорбувати кошти ЄС

Також, неготовність місцевого самоврядування і країни в цілому до членства в ЄС має однозначний негативний вплив на здатність місцевого рівня абсорбувати кошти ЄС.

Так, наприклад, Хорватія не змогла одразу залучити достатньо коштів для реалізації європейської політики сільського розвитку через те, що значна кількість цих коштів виділяється на підтримку місцевих ініціативних груп (Local Action Groups), які складаються з представників місцевої влади. бізнесу та громадськості  - такі групи створюються відповідно до європейської методології LEADER - а на момент вступу кількість створених груп була досить малою.

Як громадам і асоціаціям місцевого самоврядування підготуватися

  • Підвищувати обізнаність посадових осіб місцевого самоврядування про законодавство ЄС (багато проблем виникають через відсутність базової обізнаності);
  • Брати участь в навчаннях, які пропонують національні інституції, міжнародні проєкти технічної допомоги. Важливо регулярно доносити до центральної влади важливість включення місцевого самоврядування в такі навчання;
  • Проводити аналіз впливу законодавства ЄС на місцеве самоврядування саме в Україні, з огляду на наш адміністративний устрій та розподіл повноважень. Тут у пригоді стане досвід країн, які також є на шляху до ЄС, або країн, які нещодавно стали членами ЄС;
  • Брати участь у програмуванні та моніторингу фондів ЄС (наприклад, секторальні робочі групи, моніторингові комітети для транскордонних проєктів).
  • Пропагувати заходи, спрямовані на пом’якшення фінансових обмежень для участі місцевих органів влади в проєктах, що фінансуються ЄС (наприклад, фонд співфінансування, фінансові механізми для допомоги з «попереднім фінансуванням»).
  • Створювати мережі посадовців у муніципалітетах, відповідальних за європейську інтеграцію у різних її аспектах (наприклад, з питань води, відходів тощо).
  • Брати участь у переговорних групах та лобіювати включення представників місцевого самоврядування в такі групи.

Більш детально з інформацією можна ознайомитись за посиланням  https://decentralization.gov.ua/news/19369


« повернутися

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь